Undersökning

En undersökning görs för att kontrollera hur din mun och dina tänder mår. Regelbundna undersökningar är viktigt eftersom munhälsan har en påverkan på hela kroppen. Detta är extra viktigt om du har nedsatt immunförsvar p g a sjukdom eller medicinering.

Det är bättre att åtgärda munsjukdomar innan de hunnit orsaka stor skada. Du undviker att drabbas av symptom som värk. Det minskar också risken för höga tandvårdskostnader senare.

Vid undersökningen kontrolleras om det uppstått karies eller bildats tandsten på tänderna och att tandköttet är friskt utan tecken på inflammation eller tandlossning. Munslemhinnorna inspekteras och käkfunktionen bedöms så det inte finns tecken på annan sjukdom.

Ofta kompletteras undersökningen med röntgenbilder för att kunna diagnostisera gömda sjukdomar under lagningar eller infektioner i käkbenet. På Megakliniken används också en genomlysningskamera, DIAGNOcam. Med hjälp av kameran kan karies diagnostiseras utan röntgenstrålning. Små början till hål kan noggrant följas upp istället för att lagas.

På kliniken har vi även möjlighet att utan väntetid utföra helkäksröntgen och datatomografi(skiktröntgen) vid behov av specialröntgenundersökning tex inför visdomstandsoperation eller implantatbehandling.

På Megakliniken erbjuder vi dig all behandling vid samma besök som undersökningen.

Baserat på fynden från undersökning berättar vi för dig hur din mun och dina tänder mår, vad som behöver åtgärdas och kostnaden för detta. Om du vill påbörjas behandlingen därefter.

Har du fått tandsten eller drabbats av tandköttsinflammation avlägsnas detta av våra tandhygienister. De visar dig också hur du sköter om ditt bett på bästa sätt.

Trasiga tänder lagas och rotbehandlingar görs klart där möjligt. Avtryck för kronor, broar och bettskenor påbörjas omgående. Du slipper boka onödiga återbesök.

Tandläkaren kommer överens med dig om lämpligt undersökningsintervall utifrån ditt behov. Om du vill skickar Megakliniken en påminnelse när det är dags att för dig att boka ny undersökning.

Boka tid till undersökning