Rotbehandling

Nerven inuti en tand kallas för pulpa. Om karies har nått ända fram till pulpan orsakar detta en pulpanekros, tanden dör. Roten blir infekterad och bakterier kan även sprida sig genom roten till käkbenet.

Pulpanekros kan även ske pga tandtrauma tex ett kraftigt slag mot tänderna eller om tanden spruckit så pulpan blivit synlig. Vid en tandolycka bör man alltid göra en försäkringsanmälan eftersom nekroser kan uppkomma flera år senare.

Rotbehandling syftar till att avlägsna pulparester och avdöda bakterier i rotkanalen. Bakre kindtänder har oftast 3-4 rotkanaler vilket gör att behandlingen tar längre tid än de 1-2 rotiga framtänderna.

Tandläkaren borrar upp den sjuka tanden för att komma åt pulparummet och rotkanalerna. Därefter sätts en klammer med gummiduk kring tanden som skydd. Dels för att förhindra att saliv och bakterier kontaminerar roten men också för att skydda dig som patient från starka spolvätskor och lösa rotkanalsinstrument. Rotkanalerna rengörs därefter med roterande filar och spolning med bakteriedödande lösning.

Om rotkanalerna kan rensas ur ordentligt och torrläggas finns inget hinder för att rotfylla tanden omgående. Tack vare vårt flexibla tidsbokningssytem kan vi erbjuda denna möjlighet.

Vid större infektioner görs rotbehandling i minst två etapper. Efter rensning fylls rotkanalen med bakteridödande pasta som får verka 14 dagar eller tills infektionen avklingat innan rotfyllning kan utföras. Efter rensning kan det uppkomma värk första dagarna. Skulle värken förvärras eller svullnad tillstöta bör man kontakta Megakliniken. En tand under rotbehandling är urholkad och skör. Därför är det viktigt att inte bita hårt med tanden.

För rotfyllning används oftast ett gummimaterial, guttaperca, tillsammans med en sealer för att få en tät försegling av roten.

En rotfylld tand bör följas upp med kontroll och röntgen. Läkning av infektioner i käkbenet kan ta längre tid än ett år. Megakliniken skickar en påminnelse till dig när det är dags för detta.

När rotfyllningen är klar görs den slutliga lagningen av tanden. Eftersom en rotfylld tand blir skörare och tandkronan ofta är försvagad är det ofta långsiktigt hållbarare att göra en krona eller keramisk lagning istället för plastlagning.

Boka tid till undersökning