Ett besök hos tandhygienisten är en investering i god munhälsa

Det är en god vana att regelbundet rengöra tänderna hos tandhygienist. Förutom att detta förebygger munsjukdomar som tandköttsinflammation, tandlossning och karies minskar risken för bakteriespridning till övriga kroppen. Du behåller dina egna tänder och slipper höga tandvårdskostnader i framtiden.

Plack är en mjuk bakteriebeläggning på tandytan. Om placket får sitta kvar på tandytan förkalkas det till tandsten som inte längre går att borsta bort. En hygienistrengöring innebär professionell bortskrapning av tandsten och inflammerat tandkött. Hygienisten visar dig också vilka hjälpmedel som passar dig och hur du använder dessa bäst för att behålla en frisk mun.

Tandsten och framförallt den tandsten som ligger osynlig under tandköttskanten orsakar en tandköttsinflammation. Tandköttet släpper kring tanden och det bildas tandköttsfickor. Vanliga symptom på detta är dålig andedräkt och att tandköttet blöder vid tandborstning. Inflammationen fortsätter längs tandroten ned i käkbenet och orsakar tandlossning.

Bakterier kan också spridas via blodomloppet till andra organ och orsaka tex hjärtsjukdom.

När tandstenen avlägsnats läker tandköttet snabbt. Även tandlossning kan stoppas med noggrann rengöring.

Ibland krävs det flera behandlingar om det hunnit bildas mycket djupsittande tandsten. Tandhygienistens tandstensborttagning är lättare och behagligare om tandstenen inte hunnit förkalkas hårt.

Boka tid till tandhygienist