Borttagning av visdomstand

Visdomständer brukar bryta fram från 18 till 25årsålder. Till skillnad från de andra permanenta tänderna kan en visdomstand ibland komma fram bara delvis. Risken är då stor att det bildas en djup ficka mellan tandköttet och tanden som gör det svårt att hålla rent. Detta orsakar ofta en smärtsam tandköttsinflammation, pericoronit, p g a bakterier som samlats i fickan under tandköttet. Tandköttet svullnar i området och gör ont. Det kan vara svårt att gapa och ibland får man feber. Sköljning med klorhexidinlösning, spolning av tandköttsfickan på tandklinik eller antibiotika hjälper tillfälligt. Det blir också lättare hål i visdomständer eftersom det är svårt att borsta rent.

Om besvären är återkommande kan den bästa lösningen vara att ta bort visdomstanden.

Innan borttagning av visdomstand utreds behovet och vägs mot risken för komplikationer. Med hjälp av röntgen bedöms visdomstandens läge, utvecklingsgrad och rotanatomi för att bedöma svårighetsgraden och borttagningsmetod. Ingreppet görs under lokalbedövning.

Vid enklare fall lösgörs tanden försiktigt och roteras ut. Vid komplicerade lägen eller spretiga rötter kan en operation bli nödvändig. Ofta delas tanden och tas bort i mindre bitar. Såret sys med några stygn. Efteråt får du stanna kvar på kliniken tills eventuell blödning avstannat och ett läkningsfrämjande koagel bildats.

Du bör inte äta på två timmar eller så länge bedövningen sitter kvar. Du skall också undvika att peta i såret, röka och anstränga dig fysiskt de närmaste dagarna för att inte störa läkningen. Det är normalt med svullnad och smärta de närmaste dagarna efteråt. Blir ditt allmäntillstånd påverkat kan du behöva antibiotika.

Symptomfria visdomständer utan sjukdom eller risk för påverkan på angränsande tänder behöver inte avlägsnas. Ej frambrutna, retinerade,  visdomständer bör regelbundet följas upp hos tandläkaren då det ibland kan uppkomma patologi senare.

Boka tid till borttagning av visdomstand